Considerente generale in alegerea cantarului auto

considerente generale in alegerea cantarului auto

In acest articol puteti afla cateva criterii utile pentru alegerea cantarului auto.

Suprateran sau la nivelul solului?

Alegerea optima: Intotdeauna suprateran daca nu aveti deja decizia luata! Cantarele pentru autovehicule supraterane au costuri de instarare si de mentenanta mai mici. Cantarele pentru autovehicule la nivelul solului necesita o cantitate mai mare de lucrari de constructie pentru fundatii (excavare, realizare cuva cantar, turnare cuzineti, incastrare rama metalica) precum si necesitatea realizarii tablierului cantarului complet acoperit (zona centrala longitudinala ce nu este traversata niciodata de autovehicul in cazul amplasarii supraterane trebuie realizata in cazul montarii la nivelul solului intrucat acestea trebuie sau pot fi accesate transversal fara scop de cantarire). Cuva cantarului este greu de intretinut, necesitand executarea unor sisteme de drenaj a apelor pluviale (in cazul cantarelor supraterane scurgerea apelor pluviale se face liber) care sa previna inundarea cuvei si functionarea celulelor de sarcina in imersie. Cuva si drenajul acesteia, fara lucrari de intretinere realizate la intervale scurte si foarte costisitoare, in timp se colmateaza ceea ce duce la punerea cantarului in stare de inoperabilitate. Cantarele pentru autovehicule la nivelul solului sunt alegerea fireasca numai in cazul in care spatiul de amplasare este critic. Cantarele pentru autovehicule supraterane necesita 6 -8 metri aditionali longitudinal pentru realizarea rampelor.

Ce lungime sa aiba cantarul?

Dimensiunea uzuala este de 18 de metri lungime. Cantarul este suficient de lung pentru a putea cantari autovehicule articulate aflate uzual in compunerea flotelor transportatorilor.

Cantarire statica cu cantar auto sau dinamica cu cantar axa cu axa?

Cantarirea statica a vehiculelor rutiere ofera o precizie de 0,2% comparativ cu 0,5% pentru cantarirea dinamica axa cu axa. Daca precizia de determinare a masei totale este critica atunci cantarul static este solutia (marfuri cu valoare ridicata). In cazul marfurilor uzuale cea mai buna alegere este cantarirea dinamica axa cu axa (precizie de cantarire de cateva sute de kg la o masa totala a autovehiculului de 60 tone). Aceasta ofera cateva avantaje nete fata de cantarirea statica:

  • timpul de cantarire este mult mai mic (uzual 10 secunde) fata de cantarirea statica.
  • determinarea maselor atat pe fiecare axa cat si pe total cu un cantar aprobat din punct de vedere legal (masele pe axe si totala recunoscuta de autoritati). Exista furnizori de cantare statice ce ofera ca optiune determinarea masei pe fiecare axa insa aceasta nu este legala iar precizia determinarii este dezastruoasa, informatia putand fi cel mult orientativa. In plus cantarul trebuie sa fie amplasat in cuva, la nivelul solului (vezi suprateran sau la nivelul solului?).
  • costuri de realizare a aplasamentului mult mai mici. Un cantar dinamic axa cu axa este compus dintr-o platforma cu dimensiunile uzuale de 3 x 1 m si doua zone de apropiere de 4 m. Acestea pot fi o simpla platforma betonata realizabila cu costuri minime.
  • nu sunt dependente de lungimea vehiculului. In urma cu 20 de ani lungimea uzuala a unui cantar static era de 12 m pentru a permite amplasarea majoritatii vehiculelor pe platforma. Datorita maririi lungimii autovehiculelor de transport marfa, in ultimii ani, toate platformele de cantarire au fost inlocuite cu unele de 18 m.
  • nu sunt dependente de masa totala a vehiculului. Pe un cantar static se pot cantari numai autovehicule cu masa totala mai mica decat capacitatea cantarului (uzual 60 sau 80 de tone).
  • evitarea producerii de accidente datorita supraincarcarii sau incarcarii defectuoase a vehiculului. Cantarul static nu ofera nicio informatie privind incarcarea vehicolului in timp ce cantarul dinamic axa cu axa poate determina incarcarea corecta a vehicului cu respectarea greutatilor maxime admise pe osie.
  • asigurarea legalitatii maselor maxime admise pe drumurile publice si evitarea amenzilor sau imobilizarii autovehiculului.

Cum aleg locul de instalare?

Locul de instalare se va alege în functie de configuratia incintei companiei astfel incat sa minimizeze numarul de manevre executate de soferi si sa asigure fluxul de masini atat pe intrare cat si pe iesire. Recomandat ar fi ca instalatia de cantarire sa fie amplasata la intrarea in incinta companiei (la poarta) pentru o monitorizare exacta a vehiculelor care intra si ies din unitate. Un factor foarte important este si gabaritul cantarului si razele de viraj ale vehiculelor pentru o incadrare corecta pe acesta. In general se ia in calcul o raza circulara de intoarcere de cca. 13 – 14 m.

Ce este Verificarea Conformitatii Produsului?

Verificarea Conformitatii este procesul ce permite producatorilor de instrumente de cantarit sa stabileasca conformitatea produsului (aparate de cantarit cu functionare neautomata folosite in tranzactii comerciale). Domeniul este reglementat de Directiva Europeana 90/384/EEC modificata prin 2009/23/EC. Producatorii de cantare certificati pentru efectuarea conformitatii implementeaza si mentin un sistem strict de control al calitatii privitor la toate aspectele activitatii si sunt supravegheati de catre un Organism Notificat de catre Comisia Europeana. In cazul in care producatorul nu este certificat, aparatul de cantarit cu functionare neautomata folosit in tranzactii comerciale poate fi folosit de catre utilizatorul final numai dupa efectuarea conformitatii de catre un Organism Notificat. In cazul in care efectuarea conformitatii produsului a fost efectuata de catre producator acesta eilereaza o Declaratie de Conformitate iar in cazul in care conformitatea este efectuata de un Organism Notificat acesta elibereaza un Certificat de Conformitate. Certificarea conformitatii produsului evelueaza atat instalarea cat si punerea in functiune a echipamentului de cantarit. Pe parcursul utilizarii lor aparatele de cantarit cu functionare automata se afla sub supravegherea Biroului Roman de Metrologie Legala si sunt verificate anual de catre acesta sau de catre o firma certificata in acest sens. Este interzis prin lege ca acelasi organism sa efectueze atat verificarea conformitatii cat si verificarile anuale.

De ce sunt celulele de sarcina de compresiune mai indicate si mai sigure decat cele de incovoiere pentru cantarele auto?

In cazul celulelor pentru cantare auto mai mare nu inseamna mai bun. Celulele de compresiune sunt compacte, construite din otel inoxidabil, complet etanseizate si concepute special pentru obtinerea unei precizii inaltea rezultatelor cantaririi. Utilizarea acestora in constructia cantarelor pentru autovehicule asigura posibilitatea resucerii inaltimi cantarului la cea mai mica valoare. Caracteristica nativa a acestora de revenire la punctul de echilibru elimina necesitatea unor sisteme complicate si predispuse la defectare de limitare longitudinala si transversala a deplasarii cantarului. Fiind celule compacte instalarea si mentenanta cantarului sunt mult mai usoare comparativ cu celulele de incovoiere. Prin comparatie celulele de sarcina de incovoiere sunt grele si necesita monturi uriase. Inlocuirea acestora in caz de defectiune este o sarcina dificila chiar si pentru o echipa formata din doi tehnicieni. Adesea, acestea sunt aproape imposibil de schimbat fara inlocuirea monturilor datorita coroziunii excesive. Contrar prejudecatilor, acestea nu sunt mai fiabile decat cele de compresiune. Rata de defectare a celulelor de incovoiere este mult mai mare decat a celor de compresiune.

Care este capacitatea maxima de cantarire a echipamentului?

Pentru cantarele auto capacitatea maxima este de 60t sau 80t functie de intensitatea traficului si de capacitatea de incarcare a vehiculelor. Cantarele dinamice ce determina masele pe axa au o capacitate de 20t. Un mare avantaj al acestui tip de echipament este ca determina atat masa pe axa cat si pe total si nu sunt dependente de lungimea vehiculului si de masa totala a vehiculului.

Care este diferenta intre acuratete (precizia de masurare) si repetabilitate si ce este rezolutia de masurare?

Cei doi termeni sunt adesea confundati. Precizia de masurare este un termen complex si deseori neinteles; adesea confundat cu repetabilitatea si rezolutia. Acuratetea de masura a unui sistem de cantarire este o functie a mai multor parametri constructivi, operationali si de mediu. Precizia de masurare (sau mai bine zis incertitudinea masurarii) este masura nivelului de incredere cu privire la rezultatul masuratorii si incadrarea acestuia in tolerante. De aceea este marcat adesea ± (ex: 35.75 kg ± .05 kg). Toleranta preciziei de masura, in cazul unui cantar monodomeniu este specificata relativ la capacitatea mazima a acestuia (ex: 1500 kg ± 0.5 kg). In consecinta incertitudinea masuratorii in cazul utilizarii cantarului la sarcini mai mici creste procentual (eroarea este tot ± 0.5 kg in cazul unei sarcini de 100 kg). Acest inconvenient este eliminat de cantarele multidomeniu in care precizia de masurare este diferita pentru fiecare domeniu in parte (ex: ± 10 kg pentru 0 – 30000 kg si ± 20 kg pentru 30000 – 60000 kg). Repetabilitatea este caracteristica aparatului de a afisa rezultatele masuratorii in cazul masurarii aceluiasi masurand in conditii de masurare identice, rezultatele masurarilor succesive trebuind sa fie foarte apropiate intre ele. Diferenta dintre rezultatele masurarilor trebuie sa fie mica in comparatie cu eroarea maxima tolerata. In termeni simpli de inteles aceasta inseamna ca ori de cate ori am masura aceiasi greutate plasata pe cantar in aceleasi conditii, valoarea afisata trebuie sa se incadreeze in toleranta cantarului. Rezolutia este termenul care defineste incrementul de afisare a greutatii. Pentru anumite cantare cei doi termeni sunt diferiti (capacitate 1000 kg, acuratete ± 0.5 kg, rezolutie ±0.1 kg).

Care sunt considerentele pentru alegerea intre suprateran sau la nivelul solului?

Un numar semnificativ de considerente influenteaza alegerea. Cvasitotalitatea cantarelor vechi sunt amplasate la nivelul solului in vederea facilitarii amplasarii sistemelor greoaie si nesigure de parghii (bascule romane) precum si efectuarii interventiilor de service. De aceea este adesea practic si economic in asemenea situatii sa se reutilizeze cuva vechiului cantar in vederea modernizarii dupa eliminarea sistemului de parghii si cutite precum si a sistemului mecanic de afisare a greutatii. Experienta a aratat ca pastrarea tablierului vechiului cantar este o solutie neviabila tehnic si economic intrucat acestea au fost construite utilizandu-se solutii tehnice proaste si tehnologii invechite. In marea majoritate a cazurilor aceste cantare au structura de rezistenta afectata puternic de coroziune, reconditionarea acestora fiind mai scumpa decat inlocuirea totala a platformei. Cantarele amplasate la nivelul solului nu restrictioneaza traficul fiind solutia evidenta in cazul in care spatiul este limitat. Toate celelalte considerente sunt impotriva adoptarii unei asemenea solutii (vezi Suprateran sau la nivelul solului?)

Pot fi instalate cantarele auto pe teren inclinat?

Data Control a dezvoltat tehnici proprii de instalare cuprinse in Aprobarea de Model pentru cantare auto in vederea amplasarii acestora pe terenuri inclinate. Tehnologia utilizeaza monturi speciale pentru celulele de cantarire impreuna cu proiectarea judicioasa a receptorului de sarcina in vederea preluarii corecte a fortei si o structura exceptional de stabila chiar si in cazul franarilor bruste a vehiculului pe cantar. Cantarele auto pot fi instalate in pante cu declivitatea maxima de 1/20 longitudinala, transversala sau combinata. In acest caz de montaj, suprafata cantarului este acoperita cu o vopsea antiderapanta speciala eficienta chiar si in conditii de umiditate sau inghet.

Cumpararea de cantare ieftine chinezesti este o solutie?

Depinde. Daca folositi cantarul o vara? Da. Altfel achizitionarea unui astfel de cantar este o falsa economie. Imaginea 1 prezinta o doza chinezeasca montata intr-uncantar ce a functionat numai 4 luni. Imaginea 2 prezinta usurinta cu care se pot inlocui acestea. Desi producatorii chinezi declara o capacitate maxima a cantarului de 60 sau 80 de tone aceasta nu este nici pe departe adevarata. Sageata (deflexia platformei sub sarcina) la aceste cantare este inacceptabil de mare in unele cazuri calitatea structurii fiind atat de precara incat podul cedeaza, nemaivorbind de faptul ca o structura elastica influenteaza negativ rezultatul cantaririi in asa maniera incat repetabilitatea masuratorii este catastrofala. Aceste cantare se recunosc usor datorita faptului ca structura de rezistenta este confectionata din tabla ambutisata pentru inlocuirea profilelor I in vederea economiei de material si scaderii pretului de cost. Vezi imaginile de mai jos.

Doze analogice sau digitale?

Nu stiu cine ar mai dori in ziua de azi sa achizitioneze un magnetofon (inregistrare analogica) pentru a-si stoca fonoteca? Poate cineva care comercializeaza magnetofoane, noi toti ceilalti o tinem in format digital. Exista unii producatori de cantare care sustin faptul ca nu exista celule de cantarire cu adevarat digitale. Da! Si Elvis traieste. Toate celulele fabricate si vandute ca digitale sunt de fapt celule analogice in carcasa careia se incorporeaza un convertor analogic/digital. Aceasta afirmatie tradeaza ignoranta si neprofesionalismul acestora sau reclama mincinoasa pentru vanzarea propriilor produse de calitate cel putin indoielnica. Exista ceva adevar in cele spuse de acestia in sensul in care exista producatori (in general avand facilitatile de productie in China) care chiar asta fac. Monteaza un convertor A/D in celula si spun ca este digitala (chiar si asa exista cateva avantaje nete ale acestora). Dar nu toti procedeaza asa. O celula de cantarire digitala inseamna mult mai mult. Luand ca exemplu celulele digitale CPD produse de Bilanciai acestea nu sunt doze analogice si convertor A/D in aceiasi carcasa. Celulele de cantarire analogice incorporeaza in mod uzual 4 marci tensometrice pentru determinarea deformarii in timp ce o celula digitala foloseste 8 marci tensometrice pentru determinarea masei, 1 pentru masurarea inclinarii dozei si 1 marca sau un senzor PT100 pentru masurarea temperaturii. Doza analogica nu furnizeaza niciun fel de informatie cu privire la inclinare sau temperatura. Celulele digitale nu sunt dependente de lungimea cablului de conexiune. Aceasta caracteristica ofera avantajul incontestabil al inlocuirii cablului fara schimbarea celulei (ex: deteriorarea cablului datorita rozatoarelor). In cazul celulei analogice cablul nu poate fi nici scurtat nici lungit intrucat se modifica impedanta celulei. Conexiunea cablului cu doza se face cu ajutorul unor conectori militari in grad de protectie IP68 proiectati pentru si testati in cele mai grele conditii de mediu si folosire. Echilibrarea unui cantar digital si compensarea erorilor de excentricitate este mult mai usoara in cazul dozelor digitale. In cazul dozelor analogice operatiunea este mare consumatoare de timp ducand la pierderi prin timpul mare de imobilizare a cantarului pentru service. O celula de cantarire cu adevarat digitala stocheaza coeficienti de temperatura pentru compensarea dilatarii, coeficienti de corectie a excentricitatii, coeficienti de calibrare, ca sa enumeram numai cativa. Celulele de cantarire digitale comercializate de Data Control stocheaza parametrii de calibrare astfel ca in cazul inlocuirii uneia sau mai multor celule sau chiar a indicatorului calibrarea poate fi refacuta imediat, in mod legal, fara folosirea maselor etalon pentru recalibrare (operatiune absolut necesara in cazul celulelor de sarcina analogice. Afirmatia unor producatori de echipamente invechite tehnologic, ca un cantar folosit in tranzactii comerciale trebuie sa fie calibrat prin utilizarea greutatilor etalon este mincinoasa avand ca scop doar confuzionarea clientilor. Numai verificarea din punct de vedere metrologic se efectueaza cu greutati etalon nu si calibrarea. O celula de sarcina digitala este identificata ca fiind defecta de catre indicator ce afiseaza un mesaj de eroare. Un cantar analogic nu are cum sa determine daca o celula este defecta si cu atat mai putin care este aceasta, functionand cu erori mari de cantarire fara a semnaliza operatorului aparitia unei defectiuni. Identificarea celulei analogice defecte este un proces laborios si mare consumator de timp necesitand deconectarea fiecarei celule in parte. In cazul dozelor digitale inlocuirea unei celule este extrem de rimpla: ridicare platforma, deconectare celula, inlocuire, reconectare, reasezare platforma. Indicatorul de greutate recunoaste in mod automat noua celula, stocheaza seria acesteia in memorie si restaureaza parametrii din celula. In cazul celulelor analogice toate aceste operatiuni trebuie efectuate manual: ridicare platforma, desigilare cutie de conexiuni si deconectare celula, inlocuire, refacere incarcari, recompensarea excentricitatilor (cu mase etalon) si recalibrare (cu mase etalon).

Platforma metalica sau betonata?

Cand vine vorba de tipul de supafata de rulare a autovehicului pe cantar fiecare producator va spune ca solutia aleasa de acesta este net superioara celor oferite de competitori. Am auzit de multe ori fraze sforaitoare de genul: „platformele de cantarire realizate in intregime din beton armat sunt stabile, elimina fluctuatiile, cost mic, rigide, imune, fara erori, etc. Cine poate sa produca astfel de platforme nu are motive sa produca alt tip!” sau de genul: „Platforma noastra combina rigiditatea constructiei de rezistenta metalice cu durabilitatea betonului.” Adevarul este ca toate sunt menite sa confuzioneze clientul ca acesta sa achizitioneze produse de calitate inferioara la preturi nejustificat de mari chiar daca oferta propusa este una dintre cele mai ieftine de pe piata de profil.
Dar sa le analizam pe rand.
Exista trei tipuri de receptori de sarcina pentru cantarele auto:

  1. beton (prefabricate 100% din beton);
  2. mixte (cu structura metalica umpluta „on site” cu beton).
  3. metalic (cu suprafata de rulare din tabla striata);

Prima categorie de cantare auto reprezinta cea mai dezavantajoasa solutie fiind constructia „sovietica”, mare si grea. Este cunoscut faptul ca betonul are rezistenta zero la tractiune fiind pretabil numai la compresiune. Un cantar auto este supus atat la tractiune cat si la compresiune determinate de incovoierea datorata sarcinii cantarite. Realizarea unei structuri de rezistenta din beton armat prefabricat presupune dimensiuni mari ale tablierului ceea ce duce la marirea greutati acestuia („dead weight”). O greutate mare a platformei presupune utilizarea unor celule de cantarire de capacitate mare (folosirea numai unei parti din capacitatea de cantarire a celulei), uzura pronuntata a acesteia, limitatori de deplasare supradimensionati, service si mentenanta anevoioasa (utilizarea unor dispozitive de ridicare grele – cricuri hidraulice de 50 de tone sau macarale de mare tonaj), transport agabaritic, manipulare si instalare dificila, inaltime mare a cantarului, etc. Suprafata de rulare realizata din beton (de regula din beton de constructii si nu beton rutier) va fi repede degradata de anvelopele autovehiculelor si de actiunea factorilor de mediu (inghet dezghet). Dupa o durata mica de functionare aceasta va prezenta fisuri si crapaturi precum si exfolierea stratului de beton. Reconditionarea suprafetei este costisitoare presupunand refacerea unui strat de minim 20 cm. In imaginile de mai jos sunt exemplificate dezavantajele acestei solutii. Imaginile vorbesc de la sine. Despre relocarea cantarului nici nu poate fi vorba fiind mai economica achizitionarea unuia nou. Privitor la cost, trebuie facuta observatia ca pretul mediu in Romania al unui astfel de cantar este de aproximativ 15000 de euro, pret ce include platforma, 6 celule de sarcina de fabricatie chinezeasca si un indicator. Analizand pretul si tinand cont de faptul ca un indicator si 6 celule chinezesti costa aproximativ 1500 de euro rezulta ca de fapt furnizorul oferteaza 12 – 13 metri cubi de beton cu 12500 – 13500 euro adica de 10 ori mai scump!
A doua categorie sunt cele mixte – structura metalica si cale de rulare din beton. Solutia combina dezavantajele atat ale platformelor metalice cat si pe cele ale platformelor prefabricate din beton (greutate mare, uzura prematura a celulelor de sarcina si a monturilor, limitatori de deplasare voluminosi, nu se poate reloca, transport dificil, perioada mare de nefolosire pana la maturarea betonului, service si mentenanta dificile. Acest gen de platforme este atractiv pentru producatorii de materiale de constructii (betoniere, balastiere) intrucat acestia acopera costurile turnarii betonului in cuva.
Platforma de cantarire ideala este cea metalica cu suprafata de rulare din tabla striata, aceasta avand mai multe avantaje in comparatie cu celelalte tipuri si anume: usor transportabile (echipamentul de cantarire se poate reloca usor dintr-o locatie in alta – costuri minime), instalare si mentenata usoara (trape longitudinale si capace de acces), uzura scazuta a suprafetei de rulare, a celulelor de sarcina si a monturilor acestora, forte laterale si longitudinale mai mici cu impact asupra limitatorilor.

6 sau 8 celule de sarcina?

Data Control utilizeaza in proportie de 99% varianta cu 8 celule de sarcina care, desi pare un cost suplimentar in achizitia echipamentului electronic, este mult mai economica deoarece: mareste durata de viata a celulelor, sarcina ditribuita, scade riscul de aparitie al sagetii datorita lungimii platformei deoarece aceasta este impartita in 3 module, fata de majoritatea celorlati producatori din piata ce folosesc doar doua module cu efect direct asupra inaltimii si greutatii platformelor.